Sexuella trakasserier på nätet

Innehåll

    • 20-30 minuter.
    • Lämplig för samarbete med elevhälsan.
    • Dela länken till lektionen med eleverna eller skriv ut elevmaterialet och dela ut.
    • I övningen får eleverna reflektera kring sexuella trakasserier på nätet.
    Elevmaterial

    I den här lektionen får eleverna prata om filmen Sexuella trakasserier. Vi ställer oss också frågan hur man gör för att ta avstånd från sexuella trakasserier på nätet.

    Inledning

    I den här lektionen får eleverna i grupper reflektera kring hur sexuella trakasserier breder ut sig på nätet och vad en kan göra för att vända utvecklingen.

    Här hittar du mer lärarhandledning.

    Genomförande

    1. Berätta för eleverna vad lektionen handlar om.
    2. Se filmen tillsammans med eleverna.
    3. Led arbetet med lektionen och låt eleverna ta hjälp av elevmaterialet.

    Film

    Om ni inte redan har gjort det, börja med att titta på filmen.

    Sexuella trakasserier

    Sexuella trakasserier är när en person gör eller säger något som har med kroppen eller sex att göra, och som den andra personen tycker känns obehagligt. Sexuella trakasserier är alltid fel, och kan även vara brottsliga. Förutom kommentarer och ord kan det vara att en person tafsar eller kastar närgångna blickar. Det kan också handla om ovälkomna komplimanger, inbjudningar och anspelningar. (Källa: Umo och DO)

    Frågor

    • Finns det nolltolerans mot sexuella trakasserier på er skola, hur fungerar det?
    • Skolan ska ha riktlinjer och rutiner i syfte att förhindra sexuella trakasserier. Hur kan skolan förebygga sexuella trakasserier som sker via nätet på fritiden och under skoltid?

    Frågor om filmen

    • I filmen läser Nova, Ayda och Hanna upp berättelser om hur bilder på tjejer spreds via nätet till andra personer. Vad kan man göra när något sådant händer? Vad kan en person själv göra för att se till att bilder inte sprids mot sin vilja?
    • Hur kan man göra om man blir utsatt för sexuella trakasserier på nätet? Till exempel om någon skickar oombedda bilder på andra personer eller sig själv till en, eller om de skriver olämpliga eller obehagliga saker.
    • I filmen läser Nova en berättelse där personen säger att “Killar på nätet ber om nakenbilder hela tiden”. Är det lika med sexuella trakasserier?
    • Vilka typer av händelser kan räknas som sexuella trakasserier och vilka av dessa kan dessutom även vara olagliga?

    Surfa vidare

    Arbeta gärna vidare med de andra lektionerna i ”Om jag säger något blir det bara värre…”. Du hittar dem här

    Koppling till läroplanen

    Genom att arbeta med övningen kommer ni beröra de Globala målen, Barnkonventionen och skolans styrdokument.

    Globala målen

    Globala målen är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit och finns till för att uppnå fyra fantastiska saker till år 2030:

    • Att avskaffa extrem fattigdom.
    • Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen.
    • Att främja fred och rättvisa.
    • Att lösa klimatkrisen.

    Delmål
    4.A Skapa inkluderande och trygga utbildningsmiljöer
    16.3 Främja rättssäkerhet och säkerställ tillgång till rättvisa

    Barnkonventionen

    FN:s konvention om barnets rättigheter, barnkonventionen, innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn, det vill säga alla som är 18 år eller yngre.

    Artikel 2 – Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.

    Artikel 13 – Barn har rätt till yttrandefrihet; att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter, med respekt för andra personers rättigheter.

    Artikel 14 – Barn har rätt att utöva vilken religion de vill, eller ingen alls.

    Artikel 16 – Barn har rätt till ett privatliv.

    Artikel 19 – Barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, inklusive sexuella övergrepp.

    Läroplan för grundskolan LGR22

    Förståelse och medmänsklighet
    Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.

    Normer och värden

    Mål
    Skolans mål är att varje elev:

    • respekterar andra människors egenvärde,
    • tar avstånd från att människor utsätts för diskriminering, förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,

    Läroplan för gymnasiet (Gy11)

    Förståelse och medmänsklighet
    Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla tendenser till diskriminering eller kränkande behandling ska aktivt motverkas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.

    Normer och värden
    Mål
    Skolans mål är att varje elev:

    • respekterar andra människors egenvärde och integritet,
    • tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa människor,

    Fler lektioner för om jag säger något blir det bara värre

    Håll dig uppdaterad

    Registrera dig till vårt nyhetsbrev så missar du ingenting.

    Till nyhetsbrevet