Samtycke på nätet
Innehåll
Hur påverkar den digitala sfären våra relationer? Idag sker många av ungas relationer helt eller delvis online. När man inte träffar personer IRL kan gränser mellan hur man får bete sig och inte upplevas oklara. Då samtycke gäller även i den digitala sfären är det viktigt att prata med sina elever om vad som är ok och inte online samt diskutera hur den nätet påverkar våra relationer – på både gott och ont.
Inledning
Vad är samtycke?
Samtycke innebär att du vill göra något, som att kramas, bli fotograferad, ta emot bilder eller utföra sexuella handlingar. Det är alltid du själv som bestämmer över din kropp och om du säger ifrån måste andra lyssna – och tvärt om. Innan man ska utföra en handling är det därför viktigt att stämma av att den andra personen också vill. Ett samtycke kan ändras över tid, så du behöver kontinuerligt fråga så att den andra personen fortfarande tycker att det ni gör är ok och känns bra.
Samtycke handlar både om vad vi säger och vad vi gör. Du kan säga stopp eller att du inte vill, men att ta bort någons hand, knuffa bort personen eller blocka personen i sociala kanaler innebär även det att samtycke inte finns. Bara för att man sagt ja till en sak eller vid ett tillfälle innebär det inte att du har samtyckt till andra handlingar eller fler situationer – samtycke måste kollas av hela tiden och varje gång.
Samtyckeslagen
1 juli 2018 trädde samtyckeslagen i kraft. Lagen säger att sex ska vara frivilligt, annars är det olagligt. Frivilligt sex innebär att allt annat än ja, är ett nej, det vill säga att personen måste ha uttryckt ett tydligt ja till en sexuell handling, antingen med ord eller med kroppsspråk. Om det inte tydligt framgår att den andra personen deltar frivilligt, så bör du utgå från att personen inte vill. Det är du som vill utföra någon form av sexuell handling, som exempelvis att hångla med någon, ta på någons kön eller ha sex, som har ett ansvar att säkerställa att personen du utför den med vill.
I filmen nedan förklarar organisationen Fatta kortfattat vad samtyckeslagen innebär.
Samtycke på nätet
Vi lever idag stora delar av våra liv i digitala rum, något som också kan innebära att vi genomför sexuella handlingar via nätet. Det kan till exempel innebära att man skickar bilder till varandra eller genomför sexuella handlingar framför en webbkamera. Samtyckeslagen gäller även online, vilket innebär att alla som deltar i de sexuella handlingarna måste ha gett sitt samtycke, utan påtryckningar utifrån.
Genomförande
Börja med en fyra hörn-övning. Fortsätt sedan genom att arbeta med Polisens material “Är det delbart” med eleverna.
Fyra hörn: instruktioner
Läs ett påstående i taget. Eleverna tar ställning genom att gå till olika hörn i rummet som representerar olika svar:
-Håller med
-Håller inte med
-Vet ej
-Egen åsikt
Läs påståendet och be eleverna välja hörn. Låt några deltagare förklara varför de valde just det hörnet. Ge därefter deltagarna möjlighet att byta hörn om de vill.
Fyra hörn: påståenden
- Det är enkelt att veta om en person ger sitt samtycke eller inte.
- Lagar och regler ser olika ut beroende på om händelserna skett online eller offline.
- Att godkänna en vänförfrågan är att godkänna att personen skickar meddelanden eller bilder.
- Det är ok att skicka bilder jag fått skickat till mig vidare till mina kompisar.
- Att skicka avklädda bilder är okej om alla är med på det.
- Det är ok att erbjuda pengar eller saker för att någon ska skicka bilder.
- Jag vet vart jag vänder mig om jag är med om någonting online som inte känns bra.
Polisens material ”Är det delbart”
Polisen har tagit fram ett material för unga om att ta, ha och dela nakenbilder. Materialet innehåller information om vad som är lagligt online och inte tillsammans med berättelser från verkligheten. Till materialet finns även en film med berättelser och diskussionsfrågor. Välj om du vill lyfta upp exemplen i det tryckta materialet för diskussion eller arbeta med filmen och diskussionsfrågorna i den. Om du utgår från berättelserna i tryckmaterialet, diskutera gärna utifrån dessa frågeställningar:
- Vad är det som händer i berättelsen?
- Vilka personer är inblandade?
- Är det som händer ok?
- Om något inte är ok, vem eller vilka är det som gör någonting fel?
- Är någonting av det som sker olagligt?
- Vilket typ av brott skulle det kunna vara i så fall?
- Hur tycker du att personerna i berättelsen skulle agerat?
Surfa vidare
Fortsätt arbeta inom ramen för området sexualitet, samtycke och relationer på Lajka genom modulen “Nätporr formar ungas förväntningar på sex”. Du kan även arbeta vidare med lag och rätt på nätet genom lektionerna “Näthat och lagar på nätet” och ”Bilden på Snapchat” (del av modulen Lag och rätt). Det finns mer stöd för dig som skolpersonal gällande ungas utsatthet online på Ecpats vuxenstödsida för skola.
Koppling till läroplanen
Syftet med lektionsmaterialet är att, med utgångspunkt i de inledande delarna i läroplanen för grundskolan (Lgr22), i det centrala innehållet för årskurs 7–9 samt i omfattningen av kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer, bidra med möjlighet för eleverna att reflektera över hur samtycke fungerar online och vad som är ok och inte att göra på nätet gällande sexualitet, samtycke och relationer.
Ur läroplanens (Lgr22) inledande kapitel:
“Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens (…)”.
Centralt innehåll för årskurs 7–9:
Som del av det centrala innehållet för årskurs 7–9 ska undervisningen behandla:
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
- Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
- Friheter, rättigheter och skyldigheter i demokratiska samhällen. Dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.
- Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data.
Omfattning av kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer:
Kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer ska enligt läroplanerna
- främja elevernas hälsa och välbefinnande
- stärka förmågan att göra medvetna och självständiga val
- bidra till förståelse för egna och andras rättigheter
- förmedla betydelsen av samtycke
- omfatta kunskaper om maktstrukturer kopplade till kön och hedersrelaterat våld och förtryck
- utveckla elevernas kritiska förhållningssätt till framställningar av relationer och sexualitet i olika medier och sammanhang, bland annat i pornografi