Majoritetsmissförståndet

Innehåll

    • 60 minuter, dela upp i två tillfällen.
    • Dela länken till lektionen med eleverna eller kopiera upp elevmaterialet och dela ut.
    • I den här övningen får eleverna arbeta med klassens nätvanor..
    Elevmaterial

    I den här övningen får ni arbeta med majoritetsmissförståndet, dvs. uppfattningen som många barn har att ”kompisarna får göra mycket mer på nätet än vad jag får”. Eleverna fyller individuellt i ett formulär om deras nätvanor, vad de får göra och inte får göra på nätet. Därefter kan du som lärare sammanställa och använda underlaget från undersökningen för fortsatta diskussioner om nätvanor i klassen.

    Inledning

    Nätet blir en allt vanligare del av barnens fritid vid sidan av att göra läxor, träffa kompisar och gå på träning. I tioårsåldern börjar barnen alltmer utforska nätet på egen hand. På nätet finns mycket som är spännande, inspirerande och roligt. Dessvärre händer det också att barnen landar på sidor som de inte skulle behöva se. Värst tycker barn det är att se sidor där djur eller barn plågas eller far illa.

    Genomförande

    • Berätta för eleverna att övningen går ut på att eleverna enskilt och anonymt ska fylla i ett formulär för att undersöka hur klassens nätvanor ser ut.
    • Låt eleverna individuellt fylla i formuläret i elevmaterialet. Var noga med att förklara för dem att det är en individuell övning och att det inte är tillåtet att titta på varandras svar.
    • När alla är färdiga samlar du in formulären och sammanställer resultatet.
    • Vid nästa lektionstillfälle använder ni er av sammanställningen och avslutar med att eleverna i grupper får diskutera resultatet av er undersökning.

    Diskutera resultatet från klassens undersökning

    Arbeta i grupper eller i helklass.

    • Stämde resultatet med era förväntningar?
    • Stämmer det att ”många andra” har mer frihet att göra vad de vill på nätet, eller ser det lika ut för de flesta?
    • Är det alltid bra att få göra precis som man själv vill?

    Surfa vidare

    När du har genomfört denna övning har du ett bra underlag för att arbeta vidare med materialet i Lajka, fortsätt med lektionen ”Källkritik på nätet”.

    Koppling till läroplanen

    Alla Lajkas utbildningar och lektioner är framtagna med grund i läroplanen. Nedan kan du läsa mer om kopplingen till den aktuella lektionen.

    Syftet med lektionsmaterialet är att, med utgångspunkt i de inledande delarna i läroplanen för grundskolan (Lgr22) samt det centrala innehållet för årskurs 4-6, bidra med möjlighet för eleverna att prata mer om sin nätvardag.

    Ur läroplanens (Lgr22) inledande kapitel:

    Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens(…).

    Centralt innehåll för årskurs 4-6:

    Som del av det centrala innehållet för årskurs 4-6 ska undervisningen behandla:

    • Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.
    • Hur digitala och andra medier kan användas ansvarsfullt utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
    • Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.
    • Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
    • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
    • Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i vardagen, till exempel vid användning av elektricitet och vid överföring av information i digitala miljöer

    Fler lektioner för Årskurs 4-6

    Håll dig uppdaterad

    Registrera dig till vårt nyhetsbrev så missar du ingenting.

    Till nyhetsbrevet