AI i skolan

En modul för skolpersonal om AI utifrån ett trygghets- och värdegrundsperspektiv 

AI som del av den digitala kompetensen 

Skolan och lärare har idag många ansvarsområden – undervisning, bedömning och elevstöd – och det kan vara utmanande att hålla jämna steg med den teknikutveckling som påverkar utbildningslandskapet. Artificiell intelligens (AI) kan tyckas vara ännu en trend, men dess närvaro i samhället och skolan är redan en verklighet. Elever använder AI för att söka information, generera texter och lösa problem, ibland utan att reflektera över det. För att ge eleverna de verktyg de behöver för att förstå och hantera denna förändring spelar vuxenvärlden, och särskilt skolan, en avgörande roll. 

Den svenska läroplanen lyfter fram digital kompetens som en del av skolans uppdrag, och AI kan kopplas till flera aspekter av detta, bl.a. samhällets och individens relation till digital teknik och användning och förståelse av digitala verktyg. 

Att arbeta med AI som del av den digitala kompetensen innebär inte att du som lärare behöver bli teknikspecialist. Det handlar om att vara nyfiken på hur AI påverkar undervisningen och elevernas lärande. Hur kan vi använda det som ett verktyg för att förstärka det vi redan gör bra? Hur kan vi hjälpa eleverna att utveckla det kritiska tänkande som behövs för att navigera i en värld där AI blir alltmer närvarande? 

På den här sidan kan du läsa mer om AI i ett pedagogiskt sammanhang och hur AI kan integreras i undervisningen på ett sätt som stödjer lärande och kritiskt tänkande. Målet är att ge dig som arbetar i skolan verktyg och perspektiv för att hantera AI-utvecklingen på ett sätt som är både relevant och hanterbart i skolans vardag. 

Vad är AI / artificiell intelligens?

Artificiell intelligens (AI) är ett samlingsnamn för flera olika typer av teknologier, där datorer utför uppgifter som vi normalt anser kräver intelligens. Viss AI är utvecklad för specifika uppgifter, medan den nyare språkbaserade AI:n har breda användningsområden, vilket gör att datorn uppfattas mer mänsklig. AI används idag i våra mobiltelefoner, appar, sjukvården och många andra områden för att effektivisera uppgifter och fatta beslut. 

Många tänker på AI som något avancerat, något för programmerare, forskare eller tekniknördar. Men faktum är att du redan använder AI, kanske utan att ens märka det. 

Tänk efter: Har du låst upp mobilen med ansiktsigenkänning? Blivit räddad från ett spammejl av din e-post? Fått kundanpassade inköpsförslag eller sett hur bilder i din mobil automatiskt sorteras efter motiv och personer? Allt detta är exempel på AI i vardagen och den här tekniken påverkar samhället i allt större utsträckning och därmed även skolan.  

Olika typer av AI 
 

  • Artificiell intelligens (AI) är ett omfattande begrepp med flera definitioner, men det handlar i grunden om att maskiner utför uppgifter som någon mån efterliknar mänsklig intelligens. 
  • Maskininlärning är en specifik gren inom AI där datorprogram tränas på data för att lösa särskilda uppgifter. 
  • Generativ AI: AI som skapar text, bild, ljud och video, exempelvis ChatGPT, Grammarly (språkstöd), och ReadSpeaker (text-till-tal) och bildverktyget Midjourney. Dessa används för att skriva artiklar, skapa musik och redigera innehåll.  
    (Viktigt att tänka på är att generativ AI skapar till exempel text genom att statistiskt gissa vilka ord som bör ligga i följd, därför kan den hallucinera alltså gissa fel. Det kan se ut som korrekt fakta men chattboten vet inte om den gett dig rätt information. ) 
  • Stora språkmodeller (LLM) är avancerade statistiska representationer av språk som används i chattbottar och andra AI-baserade program. Exempel på sådana modeller är (som är revelvanta våren 2025) GPT-3.5, Llama, Palm 2, Claude 2 och GPT-SW3. LLM är en form av generativ AI. 
  • AI-drivna chattbottar (hädanefter ”chattbottar”) är applikationer som använder stora språkmodeller, ofta i kombination med annan programvara. De kan förekomma som webbtjänster, mobilappar eller andra typer av program. Exempel på chattbottar är ChatGPT, Gemini, Bing och MyAI (Snapchat). Vissa av dessa har samma namn som språkmodellen de bygger på. 
  • Generell AI (AGI): Detta avser AI som kan utföra allt eller det mesta tankearbete som människor kan göra. AGI är fortfarande ett hypotetiskt begrepp, och tekniken existerar inte i praktiken idag. Men AGI är en teoretisk AI som kan lära sig nya saker likt en människa; utanför kunskapen den tränats på. AGI skulle kunna utföra intellektuella uppgifter. 
  • Snäv AI: Även kallad smal AI. AI som är tränad för specifika uppgifter, t.ex. för att identifiera bröstcancer i röntgenbilder, som kan tolka handskriven text men inte spela schack eller rita bilder. De flesta AI-system idag är snäv AI.

Så kan du utforska och stärka elevernas AI-förståelse

  • Genom övningar, exempelvis att göra någon av modulerna från Lajka, där eleverna reflekterar över sin egen digitala användning. 
  • Utforska och träna på promptning – att formulera effektiva instruktioner till AI för att få relevanta och kvalitativa svar. Genom att experimentera med olika sätt att ställa frågor kan du tillsammans med eleverna utveckla en djupare förståelse för hur AI fungerar och hur de kan använda det på ett meningsfullt sätt. 
  • Diskutera AI:s påverkan på skolan och samhället, där eleverna får resonera kring frågor om etik, bias, och ansvar i en värld där AI blir alltmer närvarande och kan användas för att båda skada och lura människor genom ex deepfake och fake news. 
  • Ta med AI-aspekter i värdegrundsarbetet, exempelvis genom att analysera hur AI kan påverka normer, identitet och inkludering. 

Fråga: Vilken av dessa bidlerna är AI genererade?
Svaret finns längst ner på sidan.

Hur kan jag använda AI i skolan? 

  • Planera undervisning. Generera idéer till lektionsplanering, uppgifter och instuderingsfrågor. Individ- eller gruppanpassning av lektioner eller uppgifter.
    Skapa begreppslistor eller förklaringar för svåra ord. Översätta texter till elevens första språk. 
  • Skapa material. För elever över 13 kan det exempelvis vara roligt och meningsfullt att generera berättelser, bilder för visualisering eller diskussion.  
  • Använda AI med eleverna. AI medför stora möjligheter att sammanställa stora mängder information, generera text eller problemlösa, något du med fördel kan utforska tillsammans med dina elever. Varför inte testa att skapa kod tillsammans eller ta fram förslag på hur kod kan förbättras? Man kan också sammanfatta, analysera och jämför texter eller träna på källkritik och informationshämtning och mycket mer. Även dessa förslag lämpar sig för äldre elever. Skapa interaktiva eller anpassade berättelser för att stimulera läsning. Bryta ner längre uppgifter i tydliga och hanterbara steg. Få förslag eller ledtrådar till hur problem kan lösas. Få återkoppling på uppsatser och hur språket kan utvecklas. 
  • Det är viktigt att tänka på att AI kan ge ett skenbart lärande, där uppgifter går lättare att förstå och genomföra så länge AI-stödet är med. AI och andra verktyg behöver användas för att lära sig mer, inte bara för att slippa göra saker. 
  • Internetstiftelsen har tagit fram lektioner om AI som del av initiativet Digitala lektioner. Du hittar dem här: https://digitalalektioner.se/lektioner-i-ai/ 

Möjligheter och risker 

AI effektiviserar arbete, sparar tid och kan automatisera komplexa processer, vilket hjälper oss människor både spara tid och förenkla arbetsuppgifter. Samtidigt finns det vissa som varnar om att AI kan påverka arbetsmarknaden genom att ersätta vissa jobb, på samma sätt som fabriker tidigare har ersatt arbetsuppgifter med robotar. En annan uppmärksammad risk är att AI som används i beslutsfattande kan leda till felaktiga och orättvisa beslut om man inte kombinerar den med mänsklig insyn.  

AI skapas inte av programmerare, som vanliga datorprogram. I stället tränas AI för att lära sig från stora mängder data. Det medför att kvaliteten på träningsdatan är avgörande för hur AI:n fungerar. I de fall AI-system har visat sig vara diskriminerade har det alltså inte handlat om att AI:n gjort ett aktivt val att diskriminera, utan att den blivit tränad på skeva data som återspeglar ojämlikheten i samhället. 
Trots detta utvecklas AI snabbt och kommer att spela en allt större roll i samhället.

Tänk på att de flesta AI-tjänster har en åldersgräns på 13år. 

Det är viktigt att utbilda elever i vad de delar med AI och vilka risker som kan finnas med att dela känslig eller privat information. Som tidigare nämnt ägs många plattformar av utländska kommersiella bolag och idagsläget har vi dålig eller ingen insyn i hur bolagen som erbjuder AI-chatbottar lagrar och nyttjar användarnas data. Trots att det finns regelverk och lagstiftning som ska säkerställa trygga digitala miljöer för barn och unga, är det i praktiken omöjligt att garantera trygghet då de flesta kommersiella aktörer inte är transparenta med hur data används. Vi har för dålig insyn och för lite erfarenhet helt enkelt.  

AI Vänner Ett nytt fenomen

Det är också bra att diskutera AI-vänner och liknande tjänster med eleverna. Många elever har vad dom upplever som harmlösa och meningsfulla konversationer med AI-vänner eller chatbottar, där de bland annat ber om råd med läxor eller andra praktiska saker. Men det finns också en verklig risk att AI-vänner skadar elevers sociala liv genom att tränga undan kontakter med riktiga vänner och människor i närheten, eller att interaktionerna är innehåller olämpligheter eller är tydligt sexualiserade.
Det finns redan exempel på barn som farit illa av AI-vänskap, som interagerat med AI-chattbottar som gett felaktiga och farliga råd om ex psykisk ohälsa eller som uppmanat till suicid. Det finns också en stor andel AI-appar på internet som kan användas för att begå brott eller övergrepp.
Så kallade “nudifying” appar är ett sådant exempel, där man kan skapa AI genererade nakenbilder på verkliga människor.
AI genererat sexuellt övergreppsmaterial blir också vanligare och vanligare och är numera nästan omöjligt att skilja från verkligt övergreppsinnehåll.
Prata gärna om dessa risker med eleverna och ifall någon blivit utsatt för brott är det viktigt att kontakta Polisen.  AI har precis som all internet och data använding en stor enegriförbruking, men AI tar ofta lite mer en än en traditionell webläsare. 

Misstänker du ett brott kan göra en digital polisanmälan via vår sajt Näthatshjälpen 

Ecpat kan hjälpa till med att anmäla och ta bort AI genererat övergreppsmaterial från nätet.  Hotline – ECPAT Sverige

 
Viktigt att veta om chattbottar i skolan 

Var försiktig med vilken data du delar 
Om du är osäker på säkerheten, undvik att dela personuppgifter eller annan känslig information. Be även om elevers tillåtelse innan du använder deras texter i en AI-tjänst. 
Chattbottar kan producera välformulerade men faktamässigt felaktiga texter. Det kallas för att botten ‘hallucinerar’. Det är därför alltid viktigt att vara källkritisk, särskilt för elever med begränsade förkunskaper. 

Chattbottar följer inte alltid skolans styrdokument 
AI kan inte ersätta lärarens omdöme. Granska alltid innehåll som används för lektionsplanering eller bedömning. 

AI kan innehålla fördomar och olämpliga budskap 
Trots säkerhetsfilter kan chattbottar återspegla fördomar och skapa vinklat eller skadligt innehåll. 

Använd AI med eftertanke 
Lärande kräver ansträngning, och AI kan minska möjligheten att befästa kunskaper. Det är särskilt viktigt att värna elevers språkutveckling, när chattbottar kan göra mycket språkligt arbete åt eleverna. 

Ökad risk för fusk 
Chattbottar kan skriva uppsatser, och det finns inga helt tillförlitliga sätt att avgöra om en text är AI-genererad. Skolverket avråder från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag om man inte har ett pålitligt sätt att hantera risken för fusk. 

Några förslag på hur skolor kan stötta elever i att förstå AI:s begränsningar och potentiella risker, som desinformation eller manipulerande algoritmer 

  • Ge exempel på AI-bias, t.ex. fall där AI skapat desinformation eller felaktigt flaggat eller identifierat personer som fuskare eller kriminella baserat på fördomar om etnicitet, inkomst, livssituation och annat. 
  • Låt elever undersöka hur AI genererar olika svar och jämföra resultat från flera källor. 
  • Låt elever uppleva tillfällen där chattbottar eller andra AI-verktyg ger uppenbart felaktig information. 
  • Prata om fördelar och nackdelar med AI appar och låt eleverna själva identifiera risker med AI eller farliga trender exempelvis.  

Modulen är framtagen i samarbete med AI experterna Malin Frykman, Paulina Modlitba och Johan Falk samt med inspel av Mathias Sundin.
Svaret på om vilken bild som är AI genererad, är att alla bilderna är 100% AI genererde.
Testa gärna själv att göra bilder via ett AI-verktyg, som tex ChatGPT, Copilot eller Deepfake.civaia.org.

Håll dig uppdaterad

Registrera dig till vårt nyhetsbrev så missar du ingenting.

Till nyhetsbrevet