Skolledarens roll i att skapa stödjande lärmiljöer
Utforskningen av lärmiljöer och stöttning fokuserar på skolledarens avgörande roll i skapandet av en miljö som främjar elevers lärande och välbefinnande, med en betoning på lågaffektiva och icke-auktoritära metoder. Genom att leda med dessa principer kan skolledare säkerställa att skolans atmosfär inte bara stödjer elevernas akademiska utveckling utan också deras emotionella och sociala välbefinnande. En skolledare som främjar trygga och respektfulla miljöer bidrar till att elever känner sig motiverade och engagerade. Denna modul kommer att utforska strategier och verktyg för skolledare att implementera och upprätthålla stödjande lärmiljöer i sin skola.
Resurser och Material
Elevhälsoteamets roll:
Använd skolans elevhälsoteam för att utveckla och förbättra social, pedagogisk och fysisk lärmiljö. Teamets expertis är avgörande för att anpassa miljön till elevernas behov.
Miljöronder för bättre lärmiljö:
Ett effektivt sätt att skapa en trygg och inkluderande lärmiljö är att regelbundet genomföra miljöronder. Rektorn kan uppmuntra lärarna att besöka varandras grupper för att få nya perspektiv och utvärdera miljön med rätt ”glasögon” på. Elevhälsoteamet (EHT) kan med fördel göra en gemensam ”husesyn” för att dra nytta av alla professioners olika kompetenser. Glöm inte att inkludera utomhusmiljöer och andra gemensamma ytor där elever vistas och rör sig. Det är också viktigt att involvera eleverna – inte bara i miljöronder utan även genom att låta miljön vara en stående punkt på klass-, fritids- och elevråd.
Externa resurser:
Sök stöd från externa aktörer, som Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), för ytterligare vägledning och resurser.
Undervisningsmetoden scaffolding:
Implementera scaffolding för att strukturerat stötta elevernas lärandeprocess. Denna metod är central för att bygga en stark grund för elevernas kunskapsutveckling.
De 6 T:na:
Fokusera på de 6 T:na – tillgänglig, tid, tydlig, tillåtande, tilltalande, och tillsammans – för att skapa en inkluderande och stödjande lärmiljö.
Specialpedagogik för lärande:
Utnyttja kompetensutvecklingsstödet som erbjuds av Skolverket och SPSM inom specialpedagogik för lärande, vilket är ett värdefullt stöd för både förskolor och skolor.
Intervjuer
Läs intervjun med universitetslektorn Björn Sjögren för att få insikter i hur mobbning kan mätas på rätt sätt, och ta även del av forskningsstudien som jämför olika mätmetoder. Dessutom kan du läsa om hur rektor Patrik Sjöberg och hans skola arbetar med den utforskande spiralen för att utveckla sitt arbete mot mobbning.