Samarbeten med externa aktörer för förbättrad elevhälsa
Samarbetet mellan skolor och externa aktörer, såsom socialtjänsten och BUP (Barn- och ungdomspsykiatrin), spelar en avgörande roll i arbetet med att förbättra elevhälsan och förebygga problem. Sedan 2023 är det även ett lagkrav att “elevhälsan vid behov ska samverka med hälso- och sjukvården och socialtjänsten”. Genom att engagera organisationer och professionella utanför skolans egna resurser kan man erbjuda ett bredare och mer omfattande stöd till eleverna.
Bygg broar
- SSPF-Samverkan:
- Modellen för samverkan mellan Skola, Socialtjänst, Polis, och Fritidsverksamheter (SSPF) framhävs som ett effektivt sätt att koordinera insatser. Kommuner som exempelvis Sollentuna har påbörjat eller har redan etablerat sådana samarbeten, vilket visar på framgången i att förena olika sektorers kompetenser för barns och ungdomars bästa.
- Modellen för samverkan mellan Skola, Socialtjänst, Polis, och Fritidsverksamheter (SSPF) framhävs som ett effektivt sätt att koordinera insatser. Kommuner som exempelvis Sollentuna har påbörjat eller har redan etablerat sådana samarbeten, vilket visar på framgången i att förena olika sektorers kompetenser för barns och ungdomars bästa.
- Externa organisationer:
- Inkludering av externa aktörer som BRIS, SPSM, och individuella experter, berikar det främjande och förebyggande arbetet inom skolan. Dessa samarbeten tillför specialiserad kunskap och resurser som kan anpassas efter elevernas behov.
- Inventera och samarbeta med lokala idrottsföreningar, scouterna och andra organisationer som arbetar med värdegrundsfrågor.
- Förankra värdegrundsarbetet genom att samverka med de större arbetsgivarorganisationerna, såsom SKR, Almega, Arbetsgivaralliansen, Fremia, Svenska kyrkan och Statens Arbetsgivarverk. Detta kan underlätta en bredare spridning och öka chansen att arbetet får genomslag, särskilt då det kan vara utmanande att nå varje huvudman individuellt.
- Kommunala preventionssamordnare:
- I städer som Stockholm har varje stadsdel preventionssamordnare som spelar en central roll i att distribuera viktig information till vårdnadshavare och organisera möten med relevanta aktörer som fältassistenter och polis. Dessa insatser värderas högt både av skolpersonal och vårdnadshavare för den viktiga information och det stöd de erbjuder.
Exempel på framgångsrikt samarbete
Sollentuna kommuns arbete med SSPF och Södermalms stadsdels engagemang genom sin preventionssamordnare, är några exempel på hur skolan kan arbeta tillsammans med externa parter för att skapa en säkrare och mer stöttande miljö för eleverna. Genom att bygga broar mellan skolor och externa aktörer kan man effektivt adressera och förebygga problem, samtidigt som man främjar en positiv utveckling hos eleverna. Dessa samarbeten möjliggör en helhetssyn på elevhälsan som omfattar allt från psykisk hälsa till säkerhet och välbefinnande, vilket är avgörande för en framgångsrik utbildningsmiljö.
I Sollentuna kommun ansvarar SSPF-samordnare för att lägga upp en SSPF-plan där barnet/ungdomens behov styr – där de fokuserar på och förstärker det som är positivt. Planen beskriver vad barnet eller ungdomen ska få för stöd. Det kan till exempel vara:
- Stöd till vårdnadshavare. Det kan handla om samtal om regler och gränsdragning, samt olika kurser som erbjuds till vårdnadshavare.
- Läxläsning. En plats att göra läxorna på är viktigt om det är svårt att få ro eller plats hemma. Det kan också vara en vuxen som ger stöd med läxläsning efter skolan.
- Samarbete vid brott. Polisen kan hjälpa till att uppmärksamma om barnet eller ungdomen umgås i riskfyllda miljöer. Polisen bidrar med att synliggöra brott och varningssignaler.
- Hjälp att hitta en fritidsaktivitet. Barn och ungdomar kan få mycket glädje i en regelbunden fritidsaktivitet.
- Hjälp att sluta med droger.
Ibland behöver barnet eller ungdomen annat stöd. Då stöttar SSPF-samordnaren i att kontakta fler personer. Det kan till exempel handla om barn- och ungdomspsykiatrin.