Övergångar mellan skolformer
Övergångar mellan olika skolformer är kritiska moment i en elevs utbildningsresa och kan ofta vara både spännande och utmanande. Som skolledare har du en central roll i att säkerställa att dessa övergångar sker så smidigt och effektivt som möjligt, med elevens bästa i åtanke. Denna sida syftar till att ge en förståelse för hur man kan tänka kring och hantera dessa övergångar för att stödja elevernas framgång och välbefinnande.
På denna sida kommer vi att utforska strategier för att underlätta övergångar mellan olika skolformer, såsom från förskola till grundskola, från grundskola till gymnasium, och från gymnasium till vidare studier eller arbetsliv. Vi kommer att diskutera hur man kan skapa en sammanhängande och trygg övergångsprocess som stödjer elevernas akademiska och sociala utveckling.
Som skolledare är det din uppgift att leda och stödja dina medarbetare i detta arbete. Vi kommer att ge dig verktyg för att bygga starka samarbeten mellan olika skolformer och att kommunicera effektivt med elever och vårdnadshavare om övergångarnas betydelse. Genom att arbeta tillsammans kan vi skapa en miljö där varje elev känner sig trygg och förberedd inför nästa steg i sin utbildning.
Målet med denna sida är att:
- Ge en djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter som övergångar mellan olika skolformer innebär.
- Stödja lärare och skolpersonal i att utveckla strategier för att göra övergångarna så smidiga som möjligt.
- Främja en stark och tydlig kommunikation med elever och vårdnadshavare kring övergångarnas betydelse och hur de bäst kan stödjas.
Låt stå: Att utgå ifrån i övergångsarbetet
Helhetssyn på barnet: Det är avgörande att inte bara fokusera på den akademiska övergången mellan skolformer utan också att ta hänsyn till barnets sociala och emotionella behov. En sådan helhetssyn underlättar en smidig övergång och stärker barnets förmåga att anpassa sig till nya miljöer.
Smidiga övergångar genom samarbete: För att övergångar mellan skolformer ska bli trygga krävs samarbete med hemmen och att förtroendekapital byggs upp, samt involvera andra aktörer vid behov. Samverkan med vårdnadshavare och övriga aktörer skapar grunden för smidiga övergångar där eleven står i fokus.
Överlämningsprocessen: Vikten av att överföra relevant information om barnet till nästa skolform understryks. Det är viktigt att identifiera vilken typ av information som är mest värdefull och att säkerställa att överlämningsprocessen tjänar både barnets och den mottagande skolans behov.
- Vad blir svårt under en dag och när?
- Hur ser läxorna ut i nya skolformen och kraven på självständighet?
- Hur många skiften, klassrum ska eleven gå till i jämförelse mellan åk 6 och åk 7?
Förberedelse för eleverna: Att förbereda eleverna på övergången är centralt. Genom att utgå från barnens egna frågor och funderingar, som föreslagits av Anna Borg, kan skolorna säkerställa att de adresserar barnens faktiska behov och bekymmer. Intervjuer med barnen om deras förväntningar och frågor kan ge värdefull insikt för både nuvarande och mottagande lärare.
- Hur tycker eleven, vad tycker eleven är viktigt.
- Hur viktig är fast placering i klassrum? Skatta 1-5 i stigande skala
- Vad blir svårt under en dag och när?
Värdegrundsarbete: Grundläggande i övergångsprocessen är även ett fortsatt fokus på värdegrundsarbete, med målet att alla individer ska må bra och känna sig trygga i skolmiljön. Detta arbete lägger grunden för att bygga upp ett förtroendekapital som är viktigt för elevernas välmående och framgång.
Praktiska åtgärder: Att erbjuda tidiga informationstillfällen, möjligheter till skolbesök, och att låta lärare från den kommande skolan besöka förskolan är konkreta åtgärder som kan underlätta övergången. Dessa aktiviteter hjälper till att skapa en positiv förväntan hos barnen och bidrar till ett gott första intryck av den nya skolformen. Ett nära samarbete med hemmen, och en stark relation mellan skola, elever och vårdnadshavare kan minska oro och osäkerhet kring skolövergångar och skapa en tryggare miljö för eleverna.
Genom att kombinera tidiga informationstillfällen med ett långsiktigt samarbete med hemmen och andra viktiga aktörer kan vi säkerställa att övergångar mellan skolformer blir så positiva och trygga som möjligt för alla elever.
Resurser och Material
Psykologiskt pedagogik – Anna Borg, specialpedagog och författare medverkar i en intervju på temat ”Konsten att hantera övergångar”. Lyssna här!
”Fundera över hur vi får till ett systematiskt samarbete mellan de lärare som ska arbeta med övergången mellan olika skolformer. (—) Vilka krav ställs på självständighet, förflyttning mellan aktiviteter osv i nästa skolform och hur tränar elever på det i min verksamhet?” – Anna Borg
Det är viktigt att de berörda aktörerna har den tid som erfordras för planering, genomförande, utvärdering och erfarenhetsutbyte.
Huvudmannen bör även säkerställa att det finns forum där skolledare kan diskutera stadieövergångar tillsammans med andra skolledare.