Värdegrundsarbetet bör vara en del av skolans systematiska kvalitetsarbete

Berätta om din bakgrund som skolledare, vad är dina höjdpunkter och främsta lärdomar under din karriär?

År 2009 blev jag färdig med min lärarutbildning och började arbeta som lärare i skolan. Under tiden jag arbetade som lärare växte mitt intresse för ledarskapsfrågor, vilket ledde till att jag valde att läsa en master i utbildningsledarskap. Sedan 2018 har jag arbetat som rektor. Det var en tuff start – skolan där jag fick tjänsten som rektor hade en tillsyn med 17 punkter som inte var godkända och behövde åtgärdas. Men det löste sig till slut.

Jag har lärt mig vikten av att vara närvarande på skolan, att vara på plats och ”jobba på golvet” som rektor. Jag har alltid en öppen dörr till mitt kontor för att skapa en tillgänglig och stöttande miljö. En annan lärdom är att ha en nära dialog med huvudmannen om att investera i elevhälsa, så att skolan snabbt och kontinuerligt kan bemöta olika utmaningar såsom oro, motivationsbrist och demokratiutmaningar. Det är viktigt att ingenting sopas under mattan.

En princip jag arbetar efter är ”ramar och kramar” – att tillsammans med eleverna bestämma vad som gäller i korridorer och klassrum, och sedan våga vara konsekvent när reglerna inte följs, oavsett om det gäller vuxna eller unga. Slutligen har jag lärt mig att våga ta beslut och att våga lita på magkänslan.

Vad har du tyckt har varit viktigast och mest värdefullt när det kommer till implementering av värdegrundsarbete?

Jag har några grundprinciper som jag alltid försöker följa. Jag strävar alltid efter att skapa förutsättningar för en trygg tillvaro för alla och att stärka individens tilltro till sin egen förmåga. Jag möter varje människa där den befinner sig, med en vilja att lyssna och förstå. Det är också viktigt för mig att alltid se tillgångar och resurser hos varje individ samt att uppmuntra största möjliga självbestämmande och delaktighet.

Dessutom är det viktigt att ha många vuxna närvarande i skolan – ingen ska sopa något under mattan. Det innebär också att våga ta de svåra samtalen och verkligen ta sig tid till detta.

Sladjas främsta tips till skolledare som vill jobba med ett gediget och systematiskt värdegrundsarbete

  1. Integrera värdegrundsarbetet i skolans kvalitetsarbete:
    • Värdegrundsarbetet bör vara en del av skolans systematiska kvalitetsarbete.
    • Arbetet ska vara strukturerat, långsiktigt och integrerat i undervisning, förhållningssätt, regler och rutiner i alla skol- och verksamhetsformer.
    • Dokumentera värdegrundsarbetet i skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling.
  2. Identifiera och utveckla angelägna områden:
    • Utgångspunkten är att identifiera områden som är särskilt viktiga att utveckla för att uppfylla skolans mål.
  3. Värdegrundsarbete i mentorskap:
    • Värdegrundsarbetet bör vara en del av skolans systematiska mentorsarbete.
    • Bygg upp mentors-teman med olika delar som ni systematiskt och återkommande arbetar med.
  4. Prioritera värdegrundsarbetet:
    • Säkerställ att värdegrundsarbetet prioriteras, även i tider av nedskärningar och ökad administration.
  5. Ledarskap och synlighet:
    • Som ledare är det viktigt att vara synlig i värdegrundsarbetet.
    • Vissa uppgifter kan delegeras, men ledaren bör visa vägen, handleda och vara närvarande på ”golvet”.

Håll dig uppdaterad

Registrera dig till vårt nyhetsbrev så missar du ingenting.

Till nyhetsbrevet