Värdegrundsarbetet är ett ständigt arbete och inget självspelande piano
Sirkka Persson är verksamhetsutvecklare och före detta rektor och huvudman på Kringlaskolan i Södertälje kommun. I en intervju med Lajka berättar hon om vikten av att se på värdegrundsarbetet som något ständigt pågående, elevdelaktighet och att leda med exempel.
Berätta om din bakgrund som skolledare, vad är dina highlights och viktigaste lärdomar under din karriär?
Jag har jobbat i skolan länge. Jag har undervisat på alla stadier och även arbetat en tid på fritidshem. Rektor har jag varit i drygt 20 år, den största delen av tiden har jag varit huvudman och jag har i ungefär halva tiden jobbat i ett av Sveriges mest utsatta områden, Ronna i Södertälje. Jag har även fått föreläsa under flera år på rektorsprogrammet samt deltagit i konferensen “Skolledaren och forskningen. När jag började på Kringlaskolan så var det en skola med dåligt rykte, ojämna resultat och på vägen till konkurs. Jag är otroligt stolt att vi har kunnat vända det och skapat en skola med jättebra rykte och över 800 elever i kö.
När det kommer till höjdpunkter så är det svårt att välja, vi har gjort en sån otrolig resa och det finns mycket man skulle vilja lyfta fram. En av höjdpunkterna är att vi har fått ta emot skolbesök från i princip hela världen. Dels kopplat till vårt trygghetsarbete för studiero, dels kopplat till vårt systematiska arbete med tidiga insatser för elever med behov. Vi har även utvecklat ett läslabb som jag är väldigt stolt över. Det baseras på det nya zeeländska konceptet reading recovery. Konceptet innebär tidiga insatser för att stötta unga med lässvårigheter till att hålla jämn takt med sina jämnåriga genom 1:1-stöd. En sista höjdpunkt jag skulle vilja lyfta är när Kringlaskolan blev utnämnd till en av världens 100 utmärkta skolexempel av Education Week tack vare vårt trygghetsarbete.
Den viktigaste lärdomen jag tar med mig när det kommer till värdegrundsarbete är att man behöver förstå att det är ett ständigt arbete, det är inget självspelande piano eller projekt som man kan göra en gång och sen är det gjort. Skolan är en organisk verksamhet och nya grupper bildas ständigt samtidigt som samhället förändras och nya rön kommer. Det gör att arbetet alltid måste pågå och utvecklas för att lyckas. Det är också viktigt hur man är som ledare. Ingen verksamhet blir bättre än sin ledning och det klimat jag vill ska råda på min skola måste jag själv leva och förmedla. Ibland kan jag uppleva att man nästan förväntar sig mer av eleverna än av oss vuxna och det fungerar ju inte. Vi måste gå framför som förebilder och förmedla den kultur vi vill ska råda på skolan.
Vad har du tyckt har varit viktigast och mest värdefullt när det kommer till implementering av värdegrundsarbete?
Som jag redan varit inne på så är det att leda med exempel. Jag som rektor behöver vara en förebild och jag ansvarar för att lärarna har de verktyg de behöver för att arbeta med värdegrundsfrågor med eleverna. Som ett exempel på det brukar jag se till att jag gjort övningar som ska användas med lärarna först, så att de vet hur de är tänkta att fungera. Jag ser också till att lärare som tycker det är svårt får stöd – exempelvis genom att vi tar in skolhälsan i delar av arbetet. Jag upplever också att det är viktigt att hela tiden påminna och tanka personalen med det man vill ska vara skolans kultur. Ett sätt jag gör det på är på våra morgonmöten då jag ofta startar med ett ordspråk eller liknande som jag tycker är passande. Vi ser också till att ha utrymme för kollegialt utbyte av kunskap för att se till att ta till vara på all den erfarenhet som finns i verksamheten.
Det gäller att komma ihåg att ju mer man arbetar med värdegrundande arbete, ju enklare blir det. Idag behöver jag inte alls släcka bränder på samma sätt och det i sin tur genererar tid till annat. Vi har i stort sett ingen skadegörelse i skolan trots att vi befinner oss i ett utsatt område. Det visar att om man skapar en god miljö där elever trivs, så vill de skolan väl och vårdar miljön. Det kan kännas som tuffa investeringar i stunden, men kommer vara värt det när man får skörda frukten sen.
Sirkkas bästa tips till skolledare som vill jobba med gediget och systematiskt värdegrundsarbete
- Alltid och hela tiden – Som rektor behöver du förstå att värdegrundsarbetet är någonting som behöver vara ständigt pågående, man måste ta sig tiden till det, för man kommer tjäna på det i längden.
- Lev som du lär – Som rektor behöver du verka som en förebild och se till att arbetet är enkelt för de som faktiskt ska utföra det, det vill säga lärarna. På vår skola har vi tagit fram värdegrundsmappar med färdiga övningar, från enkla övningar till nya elevgrupper till mer komplexa.
- Paketera och tillgängliggör – Vi har tagit fram färdiga paket med övningar som man kan hämta när man behöver. I dem finns allt från förklaring av övningen och lärarhandledning till materialet som behövs för att genomföra den. På det sättet kan alla lärare arbeta med värdegrundsarbete på ett likvärdigt och enkelt sätt, det spelar ingen roll vilken lärare just du har fått till din klass. Det har varit ett vinnande koncept för oss.
- Stärk elevdelaktigheten – På Kringlaskolan arbetar vi med ”Kringlamodellen” och syftet är att motivera unga till att förstå att skolan är viktig. Modellen innebär att vi startar upp varje verksamhetsområde med att låta eleverna få tycka till om hur vi ska arbeta med det. De får önska innehåll, arbetssätt och examinationsformer så att de får känna att de verkligen är delaktiga i sin undervisning och att deras åsikter spelar roll. Utifrån elevernas önskemål gör vi en mindmap och i slutet av perioden tar vi fram den igen och utvärderar tillsammans med eleverna så att de själva kan se hur deras önskemål har fått genomslag. Vi gör också övningar som vi kallar “den bästa läraren” och “den bästa lektionen” där eleverna får sätta egenskaper på sin drömlärare samt beskriva hur de vill att en lektion ska se ut för att de ska lära sig bäst. Dokumentationen tittar vi sen på tillsammans och lärarna kan inspireras till att ge eleverna det som de efterfrågar.