Skolledningen måste ta ledningen och visa att vi står för vårt värdegrundsarbete
Katarina Österberg är rektor på Sofielundsskolan i Sollentuna kommun. I en intervju med Lajka berättar hon om sina erfarenheter av att arbeta flexibelt med värdegrundsfrågor för att möta förändring, om vikten av att skapa delaktighet för eleverna och om kartläggningar av nuläge som stabil grund för det fortsatta värdegrundsarbetet.
Berätta om din bakgrund som skolledare, vad är dina highlights och viktigaste lärdomar under din karriär?
Jag har varit grundskollärare för årskurs 1–7 sedan 1991 under vilken tid jag har arbetat på tre olika skolor, först i Norra Botkyrka sedan i Sollentuna. På Sofielundsskolan har jag varit i 20 år och arbetat som skolledare sedan 2010 – först som biträdande rektor och sedan rektor.
Några viktiga lärdomar som jag samlat på mig under mina år är att kommunikation är otroligt viktigt såväl med pedagoger som med elever, vårdnadshavare och övrig skolpersonal. Det är viktigt att veta hur man ska kommunicera, vara inlyssnande för olika behov och vara transparant. Det är bättre att berätta mer, för om man försöker dölja något så lyser det ändå igenom. Som ledare är det viktigt att inte bara använda ord utan också visa det man säger i handling – man behöver vara en bra förebild. Jag som ledare sätter tonen i skolan och visar jag engagemang själv så är det lättare att få andra att följa efter.
En annan viktig lärdom är att man som ledare måste vara flexibel och se till att lära sig nya saker. Det kommer hela tiden nya lagstiftningar, läroplaner, tekniker och så vidare, vilket är en utmaning men någonting man måste lära sig att hantera. Man måste också vara öppen för feedback för att utvecklas och kunna bli den bästa versionen av sig själv. Vi jobbar mycket med att lära av varandra inom kommunen. Vi skolledare träffas för regelbundna möten och lärare inom olika ämnen bildar triader för att lära från varandra. Det är ett kostnadseffektivt sätt att utvecklas och ta vara på all kunskap som finns inom kommunen – för det är så mycket vi kan lära oss av varandra.
En highlight för mig är när gamla elever kommer tillbaka till skolan några år senare – antingen som vikarier eller bara för att hälsa på och säga tack för att vi var de där trygga, lite jobbiga vuxna som stod där som ett stöd. Det är ett kvitto på att det vi gör är bra, att vi lyckades med att se dem och visa att vi fanns där för dem.
Vad har du tyckt har varit viktigast och mest värdefullt när det kommer till implementering av värdegrundsarbete?
Precis som jag varit inne på innan så måste skolledningen ta ledningen och visa att vi står för vårt värdegrundsarbete, både i tal och i handling. Ett exempel på det från vår skola är vårt rastvärdskap. Vi vuxna är ute hos eleverna på rasterna och ser till att de har en trygg miljö att vistas i och det är någonting även vi i skolledningen gör. Det spelar ingen roll vilken titel du har på skolan, alla hjälps åt.
Vi ser även till att skapa en delaktighet för eleverna i olika forum, för om de exempelvis känner att de får vara med och bestämma om olika trivselregler, så är det lättare för dem att följa de. Det är även viktigt att se till att eleverna känner att de blir tagna på allvar och lyssnade på. Jag är till exempel alltid med på elevrådet för de äldre eleverna tillsammans med andra skolledare.
Det är även viktigt att fortbilda personal i värdegrundsfrågor. Vi använder Olweus-programmet, ett anti-mobbningsprogram som all ny personal utbildas i – även korttidsvikarier. Men det räcker ju inte, jag tänker också att man hela tiden måste utvärdera hur man ligger till. Det krävs små, kortare, regelbundna utvärderingar för att checka av hur vi ligger till, om vi kan se olika mönster, om vi rör oss mot våra mål och så vidare.
Katarinas främsta tips till skolledare som vill jobba med gediget och systematiskt värdegrundsarbete
- Var tydlig med vilken vision du har på skolan redan vid anställningsprocessen, men även påminna om detta hela tiden – På vår skola har vi trygghet, trivsel och goda kunskaper som ledord och vi arbetar hela tiden med att konkretisera dem, diskutera vad de betyder och hur vi agerar utifrån dem. Vi har även möten med elever minst varannan vecka gällande ledorden, så det finns en systematik i den kontakten med.
- Hämta in åsikter och data på olika sätt – Delta i möten, gör muntliga intervjuer men se också till att information kan ges i skriftlig form och anonymt. Jag tycker även att man ska tänka på att skapa mindre uppstyrda tillfällen för att nå ut till eleverna – sätt dig till exempel i skolans café och prata lite.
- Gör noggranna kartläggningar gällande skolans nuläge – För att veta var man är på väg och hur man kommer dit så måste man veta var man är just nu – annars blir målet svårt att nå. Det är viktigt att ha ett nuläge att utgå från när man jobbar fram en handlingsplan och implementerar den. Sen behöver man kontinuerligt utvärdera den för att se om vi gör rätt – ändra om det behövs, men om någonting funkar låt det vara, det finns ingen poäng i att ändra i onödan. Värdegrundsarbetet måste sätta sig, mogna och fördjupas, så det måste få ta tid för att verkligen bli till skolans kultur.
- Se också till att få med dig övrig skolpersonal – Som skolledare kan du inte fixa allting själv utan du behöver en grupp pedagoger att förlita dig på.