Jag vill se till att alla får möjlighet att blomma utifrån sin egen förmåga

Berätta om din bakgrund som skolledare, vad är dina highlights och viktigaste lärdomar under din karriär? 

Jag började arbeta som förskollärare i mitten av 80-talet och har sedan även arbetat som pedagogisk handledare, biträdande förskolechef samt nu rektor. Jag har arbetat både i Stockholm samt i en mellanstor kommun och både privat och kommunalt, så jag har sett båda sidorna av myntet. I Uddevalla har jag varit i 15 år varav 8 på de förskolor jag ansvarar för idag. Anledningen till att jag blivit kvar så länge här är för att jag har fantastiska medarbetare som har ett driv, vill utvecklas och kommer med nya idéer. Mitt jobb är att ge dem förutsättningarna, men det är de som genomför själva arbetet med barnen. 

Min egen hjärtefråga är jämställdhetsfrågor. Varje barn har rätt att få vara sin egen person och fatta egna beslut och vi arbetar utifrån Reggio-Emiliafilosofin för att ge barnen möjlighet att uttrycka sig på många olika sätt med just kommunikation och relationsskapande i fokus. Jag vill se till att alla får möjlighet att blomma utifrån sin egen förmåga. Detta arbete är inte bara en del av mitt yrke, det är en del av mitt livsengagemang för att stärka barnens position i samhället och ge dem de verktyg de behöver för att kunna växa och utvecklas som individuella, respekterade personer. 

Någonting jag lärt mig det är att det är viktigt att få med vårdnadshavare i arbetet och få dem att förstå vår värdegrund och varför vi arbetar som vi gör. Många väljer förskola idag efter närhetsprincipen snarare än efter förskolans inriktning, så det är inte säkert att alla tycker och tänker som oss. Då är det viktigt att förankra vårt värdegrundsarbete med dem. Barnen frågar ofta om sakerna de lär sig om medmänsklighet och förhållningssätt till varandra bara gäller på förskolan och så är det såklart inte, utan det är saker som gäller i hela samhället. Därför är det viktigt att vårdnadshavarna är med oss och kan stötta barnen med detta utanför förskolan.

Vad har du tyckt har varit viktigast och mest värdefullt när det kommer till implementering av värdegrundsarbete? 

När det kommer till implementering av värdegrundsarbete, ser jag demokrati- och integritetsfrågor, samt våldsprevention som grundläggande. Vi pratar tidigt med barnen om vikten av medmänsklighet och att respektera varandra, vilket är kärnan i all demokratisk undervisning. Vi arbetar utifrån vad vi anser att våra barn ska ta med sig från oss in i förskoleklassen. Vi låter även barnen själva ta plats och bli hörda genom särskilda barnråd där de från ung ålder får lära sig och prata om viktiga begrepp som upptagen/ledig, ensam/tillsammans och olika känslor. Vi pratar om saker som är viktiga för barnen som när man får cykla, vem som får ha cyklarna, hur vi gör om någon inte har någon att hålla i när vi ska till skogen, hur vi ska fira födelsedagar och mycket mer. Målet med barnråden är att utveckla barnens tro på sig själva, en god medmänsklighet, demokratiska värden och skapa en trygg miljö där barnen stöttar varandra.  

Det är viktigt att arbetet startar redan i förskolan, men för att det ska bli bra och fortsätta behöver vi även säkerställa bra överlämningar mellan olika årskurser som mellan förskola och förskoleklass för att se till att vi får med arbetet som gjorts hela vägen. För att säkerställa att vårt arbete följer med barnen in i förskoleklassen kommer vi exempelvis ha ett gemensamt föräldramöte med den skola som de flesta av barnen från oss kommer gå till där vi får presentera hur vi har arbetat och skolan presentera hur de kommer ta vid. Det tror vi kommer hjälpa föräldrarna att se att de olika skolformerna pratar med varandra och att det värderingsgrundande arbetet är viktigt.

Ritas främsta tips till skolledare som vill jobba med gediget och systematiskt värdegrundsarbete

  1. Ta fram samtyckesdokument och handlingsplan för barns integritet så att förskolans värderingar tydligt finns – Tackar man ja till att arbeta på förskolan så tackar man jag till att arbeta utifrån de värderingar och arbetssätt som beskrivs i dem. Dessa dokument ska vara tillgängliga och användas som verktyg i alla delar av organisationen.
  2. Främja kontinuerliga diskussioner – Värdegrundsfrågor kan inte vara enskilda projekt utan någonting som hela tiden finns med i planeringen och verksamheten. Det är viktigt att ha kontinuerliga diskussioner om hur arbetet fortlöper, reflektera över arbetet som skett och planera för framtida insatser.
  3. Använd externa aktörer – Om man tycker det är svårt så ta hjälp av externa aktörer. Vi har arbetat mycket med Hälsokällan men det finns ju en mängd andra aktörer med som exempelvis Barnahus – titta vilka aktörer som finns i just ditt närområde.  
  4. Gemensamma föräldramöten och dialoger – Som jag tidigare varit inne på är övergångarna mellan olika skolformer och stadier inom grundskolan kritiska punkter där barnen behöver extra stöd för att säkerställa en smidig övergång. Möt detta genom att hålla gemensamma föräldramöten och dialoger mellan förskola och skola. På så sätt kan vi bättre förbereda både barn och föräldrar för de kommande stegen i barnens utbildningsresa och säkerställa att det värdegrundande arbete som gjorts följer med barnen vidare.

Håll dig uppdaterad

Registrera dig till vårt nyhetsbrev så missar du ingenting.

Till nyhetsbrevet