Förbättringar handlar om beteenden som ändras

Berätta om din bakgrund som skolledare

Med 22 års erfarenhet som skolledare, främst som rektor, har jag haft möjligheten att påverka många människors liv. Jag älskade mitt arbete som rektor och känner mig oerhört tacksam för den erfarenheten. Det som är speciellt med rektorsjobbet är den unika möjligheten att bidra till andra människors personliga utveckling och att hjälpa dem nå sina drömmar, stora som små. 

Nu arbetar jag som verksamhetschef för grundskolan för att kunna bidra till att ännu fler elever lyckas i skolan. I denna roll kan jag använda mina erfarenheter från åren som rektor och samtidigt få en närmare insyn i det kommunala styrsystemet på förvaltningsnivå.

Vad skulle du säga är några av dina största höjdpunkter? 

Det finns många höjdpunkter under min karriär. Att ha fått leda ett högeffektivt team och uppleva flow i arbetet är en ynnest. En annan stor framgång är kompetens- och kapacitetsbygget i en skolorganisation, att frigöra den mänskliga potentialen och se att vi klarar mycket mer än vi någonsin tror. 

Varje gång vi har lyckats vända något till det positiva för en elev, en medarbetare, en grupp eller hela skolan, har varit en stor framgång. En särskilt minnesvärd idé var att utgå från elevintervjuer i skolans bemötandearbete, vilket skapade samsyn, gemensam riktning och samarbete inom hela skolan. 

Vi har också haft fokusområden som gjort verklig skillnad för elevernas lärande, såsom elevnära värdegrundsarbete, kollegiala observationer med efterföljande återkoppling, och datadriven organisations- och undervisningsutveckling. Att ha skapat en väloljad organisation med en samarbetskultur som frigör kapacitet för förbättring och innovation för elevernas bästa är något jag är mycket stolt över. 

Utmärkelserna Årets rektor i Stockholms stad och Årets demokratiarbete på Skolledargalan betyder mycket för mig. Det känns fantastiskt att få erkännande för sina arbetsinsatser på detta sätt, och jag känner stor glädje och tacksamhet för det.

Raijas viktigaste lärdomar

  1. Förbättringar handlar om beteenden som ändras – Det du fokuserar på växer, och det positiva behöver medvetet förstärkas eftersom negativa återkopplingar väger tyngre än positiva. En skola som en förbättringsraket skapas sällan genom prat i personalrummet utan genom konkreta handlingar med eleverna involverade i arbetet. 
  2. Det räcker inte med bara prat i olika personalkonstellationer – Allt förbättringsarbete behöver observationer och auskultationer i verksamheten för att se tecken på den förändring man vill åstadkomma. Intresse genom uppföljning driver utvecklingen framåt. 
  3. Att skapa förståelse och samsyn lönar sig i slutändan – Att lägga tid på förankring i början gör genomförandet snabbare. Var den förändring du vill se! Synligt och närvarande ledarskap är viktigt både för personalen och för eleverna. 
  4. Samarbete är nyckeln – Skolans viktigaste resurs är personalens förmåga att samarbeta. Kommunicera mera och på olika sätt. Fira framgångar ofta och nöjdförklara dig själv. Lyckoprofessorn Michael Dahlén säger att man ska fira i förskott! 
  5. ”Don’t wish it was easier, wish you were better.” – Satsa mer på din personliga utveckling än på ditt jobb. Jobbet definieras inte av pengarna du tjänar, utan av vilken slags person du blir i det jobbet.

Håll dig uppdaterad

Registrera dig till vårt nyhetsbrev så missar du ingenting.

Till nyhetsbrevet