Förändring tar tid, och det är viktigt att låta den processen ta sin tid

Berätta om din bakgrund som skolledare

Jag har jobbat inom skolan i många år i olika roller. Det var när jag arbetade som biträdande rektor på Johan Skyttesskolan i Älvsjö, som jag började arbeta med värdegrundsfrågor. På den tiden hade skolan ett värdegrundsdokument som mest handlade om regler och förbud. Vi startade en process och utvecklade ett nytt förhållningssätt med tre kortfattade meningar som inbegrep skolans förhållningssätt/värdegrund, med fokus på respekt, omsorg om miljön och att lyssna på alla. Detta skifte till att förstärka det positiva och hur vi faktiskt vill ha det på vår skola var avgörande.

Efter tre år blev jag förändringsledare på grundskoleavdelningen, där jag arbetade med grundskolornas förändringsarbete. Det var en värdefull tid där jag lärde mig mycket om strategier, modeller och strukturer, framförallt genom utbildning från McKinsey.

Med dessa lärdomar och verktyg gick jag vidare och blev rektor på Karlbergs skola, där vi systematiserade värdegrundsarbetet med hjälp av hjärtan som symboler. Varje vecka arbetade vi med ett hjärta, som exempelvis ”Vi respekterar varandra” eller ”Vi tar hand om vår miljö”. Detta arbete var ett tydligt samverkansprojekt med personalen.

Efter 6 år på Karlbergs skola började jag som rektor på Tullgårdsskolan där jag är verksam idag. På Tullgårdsskolan har vi precis systematiserat och implementerat ett värdegrundsårshjul och arbetar på liknande sätt. Personalen har efterfrågat systematiken och är nu väldigt nöjda med årshjulet som är som en kursplan för vårt arbete med trygghet- och trivsel. 

Vad har du tyckt har varit viktigast och mest värdefullt när det kommer till implementering av värdegrundsarbete?

Delaktighet från personalen är avgörande. Att involvera alla och använda olika modeller, som dialogdukar, hjälper till att skapa gemensam förståelse och riktning. Förändring tar tid, och det är viktigt att låta den processen ta sin tid. Som ledare måste man ligga steget före men samtidigt låta personalen hinna ikapp.

Visualisering är också viktig. På Karlbergs skola använde vi hjärtan och på Tullgårdsskolan funderar vi på att använda oss av tulpaner/blommor. Det blir lättare att få med alla elever när det finns bilder och färger att hänga upp vår värdegrund/vårt förhållningssätt på. 

Att arbeta med case och värderingsövningar kontinuerligt, som tex ”privilege walk”, hjälper också till att skapa en medvetenhet om allas olika sätt att tänka och våra olika erfarenheter som påverkar oss.

Ulricas främsta tips till skolledare som vill jobba med ett gediget och systematiskt värdegrundsarbete

  1. Driv processerna själv och involvera nyckelpersoner som förstelärare eller elevhälsoteam. Om man inte tar ansvar och äger frågan själv är det svårt. Värdegrunden ska vara synlig och ständigt närvarande, anpassad till den åldersgrupp och de elever man har.
  2. Involvera eleverna – Utse elevambassadörer/elevrepresentanter som kan vara med och planera tvärgruppsaktiviteter där eleverna delas in i blandade åldersgrupper. 
  3. Gör ett årshjul med ett tema varje månad, som nätetik, samtycke eller genus. Detta systematiserar värdegrunden och gör det till en del av det systematiska kvalitetsarbetet (SKA). På Tullgårdsskolan har vi under detta läsår startat en värdegrundsgrupp med representanter från varje årskurs som arbetar med att utforma förslag och aktiviteter. Vi har också sökt pengar för normkritiskt värdegrundsarbete från Stockholms stad, vilket underlättat och möjliggjort vårt arbete med externa föreläsare och inköpt material.  
  4. En tydlig och levande värdegrund – Det gör arbetet mycket lättare och skapar en positiv skolmiljö där alla drar åt samma håll. När värdegrunden syns och finns överallt i det dagliga är den lätt att referera till kontinuerligt och lyfta in i olika sammanhang, både i undervisning men också på raster eller vid situationer där diskussion behövs för att lösa en utmaning.  

Håll dig uppdaterad

Registrera dig till vårt nyhetsbrev så missar du ingenting.

Till nyhetsbrevet