Demokrati och jämställdhet som del av värdegrundsarbetet

Utforska och integrera demokrati och jämställdhetsprinciper i skolans och förskolans värdegrundsarbete för att skapa en mer inkluderande och respektfull miljö.

Implementeringsförslag

”Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden … Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

Skollagen 1 kap. 4 §

Som del av skolans uppdrag ingår att förmedla och förankra respekt för mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar, däribland jämställdhet. Det finns många olika sätt som du som skolledare praktiskt kan integrera principer om demokrati och jämställdhet i värdegrundsarbetet. Det kan exempelvis handla om att skapa utrymme för olika diskussionsforum med elever och lärare, eller genom att anordna en workshop för att diskutera fallbeskrivningar från skolans verksamhet.

För lärare:

  • Använd arbetslagsmöten för att diskutera jämställdhetsprinciper i praktiken. Beakta hur flickor, pojkar och icke-binära elever möts rumsligt, språkligt och utvecklingsmässigt. Använd ett normkritiskt och kreativt arbete för att främja jämställdhet och förebygga diskriminering och våld. Utgå förslagsvis ifrån frågor som:
    • Under rasterna, hur och var möts våra elever? Finns det skillnader mellan flickor, pojkar och icke-binära elever?
    • Under grupparbeten, hur interagerar eleverna med varandra? Finns det skillnader mellan flickor, pojkar och icke-binära elever?
  • Använd arbetslagsmöten för att diskutera och uppnå samsyn kring uppdraget och dess begrepp, med utgångspunkt från läroplan och barnkonvention. Utgå förslagsvis ifrån frågor som:
    • En av de grundläggande principerna för barnkonventionen är att alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad. Vad är konkreta exempel på hur vi arbetar för detta som del av den dagliga verksamheten (t.ex. under lektioner eller i matsalen)?
  • Använd arbetslagsmöten för att diskutera fallbeskrivningar ur den egna verksamheten, med fokus på demokrati och jämställdhet.

För elever:

  • Förankra demokrati i praktik och öka delaktigheten genom att möjliggöra för barn- och elevråd. Arbeta gärna med känslor och stödord, särskilt i förskolan, för att stärka barnets sociala förmågor. Som skolledare kan du med fördel medverka vid barn- och elevråden, både för att ta del av diskussioner och för att finnas tillgänglig för elevernas frågor.

För både elever och lärare:

  • Anordna temadagar och workshops med fokus på specifika demokratiska värderingar eller mänskliga rättigheter. Ni kan förstärka det systematiska dagliga värdegrundsarbetet genom att exempelvis prata om:
    • Yttrandefrihet i en digital tid eller att motverka näthat, i samband med Safer Internet Day i februari
    • Jämställdhet och jämlikhet under internationella dagen för de mänskliga rättigheterna, den 10 december årligen
    • Källkritik och digital säkerhet, i samband med lösenordbytardagen den 20 januari.
    • Samisk kultur och språk kan med fördel uppmärksammas under Samernas nationaldag, den 6 februari.
    • Samtycke, vänskap och respektfulla kärleksrelationers betydelse kopplat till Alla hjärtans dag, den 14 februari.
    • Flerspråkighet och kulturell mångfald i fokus på Modersmålsdagen, den 22 februari.
    • Hållbarhet och miljömedvetenhet relaterat till Earth Hour, den 25 mars.
    • Interkulturalitet och globalt medborgarskap kan uppmärksammas på FN-dagen, den 24 oktober.
    • Barns rättigheter och delaktighet i samband med Barnkonventionsdagen, den 20 november.
  • Likabehandlingsplan och trivselregler:
    • Integrera arbetet med skolans likabehandlingsplan och trivselregler, samt rättigheter och skyldigheter.

Låt stå: Att utgå ifrån i värdegrundsarbetet

  1. Understryk vikten av att barn och unga känner tilltro till demokratin genom reell delaktighet och beslutsfattande.
  2. Betona närvaro och interaktion i skolmiljön, visa hur vi sätter gränser på ett respektfullt sätt.
  3. Påpeka att värdegrundsarbetet inte är isolerat till skolan eller förskolan utan sträcker sig till arbetsplatser och andra sociala sammanhang.
  4. Öva viktiga förmågor som emotionell reglering för att stärka elevernas sociala och emotionella utveckling.

Genom att integrera dessa principer och metoder kan skolor effektivt bidra till en mer demokratisk och jämställd skolmiljö där alla elever känner sig inkluderade och respekterade.

Håll dig uppdaterad

Registrera dig till vårt nyhetsbrev så missar du ingenting.

Till nyhetsbrevet