Lär känna elevernas nätvanor
Innehåll
-
40 minuter.
-
Dela länken till lektionen med eleverna eller kopiera upp elevmaterialet och dela ut.
-
Med övningen lär du dig om elevernas nätvanor och eleverna får diskutera sin nätvardag.
Vad uppfattar dina elever som en bra nätdag och vad vet du om hur elevernas dagar på nätet ser ut? Med den här övningen får du svar på dessa frågor. Lektionen utgör också grunden för fortsatt arbete med skolmaterialet på Lajka.
Inledning
Enligt rapporten Barnen och internet (2024) har nästan alla barn från 10 års ålder en egen mobiltelefon. Mobilanvändningen är mycket utbredd redan från lågstadiet.
I de yngre åldrarna (6–9 år) är spel, musik och att titta på video de vanligaste aktiviteterna. Att ta bilder och använda kamerafunktioner är också populärt. Från cirka 10 års ålder ökar användningen av kommunikationsappar som Snapchat och TikTok, samt meddelandetjänster. Underhållning är fortfarande dominerande, men social interaktion blir allt viktigare. Att titta på YouTube och andra videoplattformar är den mest utbredda aktiviteten bland barn i alla åldrar, enligt rapporten.
Många barn börjar redan i lågstadieåldern (6–9 år) använda meddelandetjänster och skicka bilder, och det blir än vanligare från 9–10 års ålder. Omkring hälften av 10-åringarna använder idag sociala medier, och användningen ökar snabbt med åldern. Vid 12 års ålder är det nästan alla.
I den här lektionen kommer eleverna gruppvis få presentera sina diskussioner om:
- En lyckad nätdag – så som det borde vara och som man vill uppleva igen.
- En dålig dag på nätet – när något gick snett och du blev rädd, arg eller ledsen.
Genomförande
- Dela in eleverna i grupper, förslagsvis 3-4 elever i varje grupp, och låt dem prata om hur en lyckad respektive misslyckad nätdag kan vara.
- Dela ut elevmaterialet som underlag till elevernas arbete.
- Låt sedan eleverna presentera sina diskussioner och be dem gärna ställa frågor och komma med synpunkter till varandra.
- Avsluta lektionen med att diskutera följande fråga: – Vad är ”receptet” för en lyckad nätdag?
Surfa vidare
När du har genomfört denna övning har du ett bra underlag för att arbeta vidare med materialet i Lajka, fortsätt med lektionen ”Majoritetsmissförståndet”.
Koppling till läroplanen
Alla Lajkas utbildningar och lektioner är framtagna med grund i läroplanen. Nedan kan du läsa mer om kopplingen till den aktuella lektionen.
Syftet med lektionsmaterialet är att, med utgångspunkt i de inledande delarna i läroplanen för grundskolan (Lgr22) samt det centrala innehållet för årskurs 4-6, bidra med möjlighet för eleverna att prata mer om sin nätvardag.
Ur läroplanens (Lgr22) inledande kapitel:
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens(…).
Centralt innehåll för årskurs 4-6:
Som del av det centrala innehållet för årskurs 4-6 ska undervisningen behandla:
- Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.
- Hur digitala och andra medier kan användas ansvarsfullt utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
- Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.
- Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
- Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
- Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i vardagen, till exempel vid användning av elektricitet och vid överföring av information i digitala miljöer