Skapa samsyn i organisationen
Värdegrundsfrågor är centrala för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna och respekterade. I denna del av modulen kommer du att få verktyg och strategier för att utveckla en gemensam förståelse kring dessa frågor. Genom att arbeta tillsammans kan vi skapa en inkluderande och trygg skolmiljö där varje individ får möjlighet att blomstra. Målet är att ge dig insikter och praktiska tillvägagångssätt som kan hjälpa dig och dina kollegor att hantera värdegrundsfrågor på ett konstruktivt och effektivt sätt. Tillsammans kan vi lägga grunden för en skola där respekt, empati och inkludering står i fokus.
Implementeringsförslag
Steg 1: Fastställa grundläggande värderingar
- Människosyn och läroplan:
- Inled diskussioner om skolans människosyn och kopplingen till läroplanens värdegrund. Det är viktigt att alla medarbetare har en gemensam syn på lärande och kommunikation med elever, utan att skapa en vi-och-dem-dynamik.
- Analys av nuvarande situation:
- Använd elevröster för att få en klar bild av skolans nuvarande situation. Vad är det för typ av beteenden och värderingar som förekommer?
- Vision för eleverna:
- Beskriv vilka egenskaper och värderingar ni önskar att eleverna ska ha när de lämnar skolan. Hur kan skolan bidra till att eleverna utvecklar dessa egenskaper?
Steg 2: Översätt visionen till konkret handling
- Samverkan och synlighet:
- Diskutera hur samarbetet och de önskade värderingarna ska manifestera sig i skolans verksamhet.
- Använd mottot “Det som syns finns, det som inte syns – finns inte” för att understryka vikten av synliga handlingar och strukturer.
- Löpande dialog:
- För dialog med medarbetare regelbundet för att fördjupa och slipa på den gemensamma samsynen.
- Använd möten och APT-tillfällen för att diskutera och utvärdera framsteg.
- Konkreta verktyg och strategier:
- Utveckla och implementera konkreta verktyg, såsom månadsfokus, pedagogiska övningar, och klassrådsdiskussioner, som stöder värdegrundsarbetet.
- Dessa verktyg ska vara anpassade efter skolans olika stadier och behov.
Steg 3: Förankring och uppföljning
- Förankra demokrati i praktik och öka delaktigheten genom att möjliggöra för barn-, -elevråd och fritidsråd. Arbeta gärna med känslor och stödord, särskilt i förskolan, för att stärka barnets sociala förmågor. Som skolledare kan du med fördel medverka vid de olika råden, både för att ta del av diskussioner och för att finnas tillgänglig för elevernas frågor.
- Uppstarts- och uppföljningsaktiviteter:
- Inled terminen med en aktivitet som tydligt definierar målen med värdegrundsarbetet.
- Planera för regelbunden uppföljning vid APT-möten där ni utvärderar och justerar strategierna baserat på feedback och resultat.
- Dokumentation och återkoppling:
- Samla in data och erfarenheter för att dokumentera framstegen. Använd denna information för att justera och förbättra arbetet kontinuerligt.
- Bygg en gemensam kultur:
- Använd forum för diskussion och reflektion bland lärarna för att stärka samsynen.
- Läs och diskutera gemensam litteratur som stödjer skolans värdegrund och pedagogiska mål.
Genom att följa dessa föreslagna steg kan du som skolledare effektivt implementera en kultur av respekt och inkludering som speglar de värden och mål som är fastställda i läroplanen och barnkonventionen.
Resurser
Här är en sammanfattning med konkreta exempel på hur du som rektor kan skapa samsyn i organisationen:
- Regelbundna värdegrundsdiskussioner: Använd morgonmöten för att systematiskt belysa skolans värderingar. Visa en bild, ett citat eller en kortfilm som utgångspunkt och låt lärarna reflektera kort i små grupper.
- Visualisering och delaktighet: Använd projektorn för att visa inspirerande material, såsom filmer från Bris, Friends eller liknande, som lyfter fram värdegrundsfrågor. Låt lärarna diskutera eller reflektera över budskapet.
- Symboliska inslag: Ge alla något i handen när de kommer in till mötet eller placera något på deras sittplatser som kopplar till skolans värdegrund. Detta kan användas som en symbol för att förstärka budskapen.
- Aktuell koppling: Lyft aktuella nyheter eller händelser och koppla dem till skolans värdegrund, samt uppmana lärarna att ta upp dessa frågor i sina elevgrupper.
- Personlig reflektion: Dela din egen tolkning av materialet, vilket ger möjlighet för lärarna att förstå och internalisera skolans gemensamma värderingar.